„Gândirea pozitivă” a transformat fericirea într-o datorie și o povară. Presa e plină de articole simpliste și inutile de genul: “5 pași pentru a atinge fericirea”, “Cum să elimini gândurile negative” sau “8 sfaturi pentru a crește emoțiile pozitive”. Iar industria de advertising nu ne slăbește nici ea cu sloganurile dedicate gândirii pozitive și fericirii: “Pentru fericirea ta!’, “Meriți să fii fericit!” și multe altele.

Dar, adevărul este că fericirea este doar una dintre posibilele stări ale unei ființe. Dezideratul cultural al societății moderne de a fi fericit ne-a determinat să credem că, pentru a îndeplini această sarcină, ar trebui să scăpăm de toate emoțiile negative: de frică, de furie și de tristețe și să rămânem în dotare doar cu bucuria. În plus, ar trebui să “gândim pozitiv” sau să vedem “partea plină a paharului” pentru a accesa acea stare de bine. Dar sarcina aceasta se dovedește nu numai imposibilă, ci chiar în detrimentul nostru pentru că aceasta duce la alienarea psihicului uman, având în vedere că în colecția de sentimente umane există mai multe negative decât pozitive.

Rolul benefic al emoțiilor negative

Suprimarea sau eliminarea emoțiilor și gândurilor noastre dificile nu este deloc sănătoasă pentru că ne lipsim astfel de instrumente valoroase de adaptare la mediul nostru, un mediu care nu este deloc ideal. Când se întâmplă ceva rău în mediul nostru, adaptativ și funcțional este să avem gânduri și emoții negative în legătură cu aceasta. Este modul normal și sănătos de a ne adapta la mediu. O reacție contrarie, oricât de plăcută intern ar fi pentru individ, ar duce la un comportament în contrast cu situația. Viață este atât frumoasă, cât și plină de dificultăți și chiar tragedii. Toate stadiile de dezvoltare a ființei umane sunt caracterizate de pierderi: fie ele persoane și animale dragi, lucruri și locuri semnificative, perioade frumoase, activități plăcute și tot soiul de oportunități. Dacă noi am avea preponderent stări pozitive, atunci când lucrurile acestea s-ar întâmpla, schimbarea de stare ar fi atât de mare încât psihicul și organismul nostru nu ar face față.

Toate stările noastre emoționale au o utilitate aparte, căci ele ne atrag atenția cu privire la evenimentele din jurul nostru cărora trebuie să le răspundem. Gândurile negative și frica ne ajută să ne luăm măsuri de precauție și să evităm pericolele, furia ne ajută să ne apărăm drepturile, să punem limite celor care abuzează de noi și ne semnalizează că nevoile noastre au rămas neîmplinite.  Tristețea ne oferă ocazia să ne retragem din lume pentru a reflecta asupra problemelor și lucrurilor importante, să vedem ce funcționează și ce nu în viața noastră pentru a face schimbări benefice, altfel am persista într-o stare de stres cronic, care ne-ar epuiza organismul, ba chiar ne-ar putea provoca decesul. În plus, tristețea ne face să fim mai empatici, mai morali și transmite celor din jur că avem nevoie de ajutorul lor. Suntem ființe  sociale, iar emoțiile au rolul de a ne ajuta să comunicăm eficient între noi pentru a ne putea împlini nevoile. Reprimarea emoțiilor și gândurilor negative ne afectează relațiile și capacitatea noastră de a ne atinge obiectivele. În plus, determină niveluri mici de reziliență și niveluri mari de anxietate și depresie.

Cum folosim emoțiile negative în beneficiul nostru?

Nu este nimic în neregulă cu cei care caută să-și imbunatatească starea de spirit, problema este când gândirea pozitivă și fericirea devin imperative culturale. Pare paradoxal, dar acceptarea și înțelegerea emoțiilor noastre negative ne pot face de fapt mai fericiți pe termen lung. Ele sunt că niște torțe în întuneric, care ne arată nevoile noastre neîmplinite și ne ghidează către un comportament ce ne aduce mai aproape de împlinirea lor. Dacă nu le reprimăm, atunci ce facem cu emoțiile negative? Cel mai bun mod este de a le observa cu autocompasiune, a le identifica unde anume le simțim în corp și de a le numi cât mai exact. Când ne putem eticheta emoțiile cât mai nuanțat, sistemul limbic (centrul emoțiilor) se liniștește și cortexul prefrontal, cel responsabil cu rațiunea și logica, poate deveni din nou activ pentru a ne ajuta să înțelegem ce anume ne-a cauzat respectiva emoție și pentru a ne activa capacitatea de a face schimbări constructive în viața noastră. Acționând ca un observator empatic și numind cât mai detaliat experiența noastră emoțională, putem crea un spațiu între noi și emoțiile negative. În acest spațiu, avem puterea de a nu ne lasă copleșiți de ele și de a alege să le folosim pentru a ne îndrepta într-o direcție benefică. În cazul în care acest process ni se pare prea greu de realizat de unul singur, putem apela oricând la ajutorul unui psihoterapeut, care ne va fi ghid în explorarea întregului nostru tablou emoțional.

Decât să alergăm după o iluzorie și, mai ales, obligatorie fericire, atât de diferită de la individ la individ (unii spun că ea constă în plăceri și satisfacții – vezi versiunea occidentală sau, din contră, ea este asociată cu virtutea, înțelepciunea, sensul și armonia colectivă – vezi filosofia orientală), este mai util să acceptăm să trăim cât mai multe emoții lumești, indiferent cât de triviale și neplăcute ar fi ele. Ele ne fac să ne simțim vii și plini de resurse pentru a face față vieții, în toată complexitatea ei.

Alina Alexandru, psihoterapeut Bucuresti  – 0755.060.091


Sper că v-a plăcut acest guest post tare fain pus de Alina căreia țin să-i mulțumesc pe această cale. Pune chestii foarte interesante și pe blogul ei așa că v-aș îndemna să aruncați o privire. Ne auzim citim cu un nou articol pe #blog.  

 

#SharingIsCaring
Written by Casian Soneriu
Saut, Casian Șoneriu sunt și îți mulțumesc că ai intrat pe blogul meu. Sunt blogger de 6 ani, ca să vezi ce trece timpul. În plus, cochetez cu antreprenoriatul, sunt jurnalist și marketer și mă mândresc cu faptul că fac ceea ce mă pasionează. Lucru pe care te îndemn să-l faci și tu pentru o viață mai fericită! Și nu uita, poți obține succesul (indiferent ce înseamnă succes pentru tine) prin multă muncă și dedicare.

Leave a Comment




Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.