business

Majoritatea oamenilor visează să-și deschidă un business pornit de la pasiunea lor arzătoare. Totuși trebuie să acordăm atenție sporită anumitor factori. Cât de ușor e să treci de la pasiune la business? Care sunt pașii? Cum poți trece peste momentele dificile de care fără doar și poate te lovești în business-ul tău?

Din acest motiv am decis că e musai să stau de vorbă cu un om care are experiență în această zonă și îndeamnă oamenii să treacă de la pasiune la business acordând atenție fiecărui pas. Ionuț Ciprian Carp va detalia subiectul în rândurile de mai jos. 🙂

În primul rând te-aș ruga să te prezinți. Cine este Ionuț Ciprian Carp și ce trebuie să știe cititorii blogului meu despre tine?

Ionuț-Ciprian Carp este o picătură într-un ocean. Dar…”Ce e oceanul, dacă nu o multitudine de picături?”.

Cred ca orice om, oricât de mic, poate să facă o schimbare!

În spatele fiecărui proiect în care sunt implicat, de la agenția de marketing – Creaty Agency, clubul de sport- Flux, Clubul de antreprenoriat, până la evenimentele pentru antreprenori tineri, pe care le-am organizat, stă aceeași idee: În momentul în care îți pui misiunea, “pasiunile” și impactul pe primul loc, te expui și îți asumi ceea ce faci, banii nu vor înceta să apară și vei ajunge să îți câștigi existența din ceva care are sens pentru tine.

Răspândesc mesajul ăsta cât de des posibil!

Îl răspândesc prin propriul exemplu și prin faptul că am început să îmi câștig primii bani încă din timpul școlii, din lucrurile care mă pasionau ( cântat, fotografie, vânzări).

Îl râspandesc la evenimentele pe care le organizez și la care sunt invitat.

Și toate firmele pe care le-am selectat ca și clienti, de la cele care au plecat de jos ( câteva mii de euro/lună) până la cele care au cifre de afaceri de peste un milion de euro/lună au un lucru în comun – un om în conducere, care are o misiune și își dorește să aiba un impact cât mai mare.

Și asta îmi doresc și eu să fac prin fiecare proiect, îmi doresc să am IMPACT.

Se poate face business de calitate și în țara noastră? Observ o oarecare doză de negativism din acest punct de vedere.

Da, România este unul din locurile cu cel mai mare potențial de dezvoltare pe partea de business pentru cei care sunt la început de drum. În special pentru că ai loc în piață, sunt multe probleme pe care le poți rezolva ca antreprenor și e ușor să vii cu lucruri noi aici.

Bariera și costurile de intrare în sfera de business sunt mult mai scăzute la noi comparativ cu țările din vest.

Totuși, oamenii sunt descurajați de:

  • Mediul legislativ instabil si schimbarile care apar peste noapte
  • Faptul ca nu avem o cultura de business foarte profunda si cei care isi asuma sa faca acest pas sunt de multe ori descurajati
  • Faptul ca nu au capital si resurse
  • Faptul ca au impresia ca poti avea succes doar daca esti implicat in “smecherii” si “combinatii
  • Competitie
  • Lista poate sa continue…Deci da, se poate și în România!

Fiind mereu înconjurat de businessuri de succes, văd cât de mult potențial este.

Singura problemă este că foarte mulți din cei care vor o afacere nu se concentrează pe lucrurile cu adevărat importante și vor să reinventeze roata de capul lor, fără să aibă cunostințe prea profunde despre cum funcționează un business.

Cei care au toate elementele de la început, cresc destul de repede.

Văd businessuri care scalează enorm, super repede, chiar și la noi în țară.

Ce trebuie să învețe orice tânăr înainte să se apuce de afaceri?

Marketing și vânzări.

Asta dacă nu vor să moară în faşă.

E bine să ai un produs/serviciu de calitate, dar cea mai des întâlnită frustrare pe care o văd la antreprenori este: “ Avem produse/servicii mai bune decât la concurență, toți clienții sunt mulțumiți și ne laudă, dar totuși…concurența are mai mulți clienți, deși are prețuri mai mari.”

Asta se întâmplă în special pentru că majoritatea firmelor la început au probleme pe partea de marketing și vânzări și încearcă să contrabalanseze ținând prețul mai mic decât concurența.

Am un client cu care am început să lucrez la începutul anului și în 7 luni am reușit să creștem veniturile lunare, la nivel de companie, de 4, aproape 5 ori.

Asta datorită faptului că am început să lucrăm intens pe partea de vânzări și marketing.

Dacă reușești să vinzi, aduci cashflow și resurse în companie.

Vânzările sunt oxigenul unei afaceri. Imaginează-ți că tu, ca și antreprenor la început de drum, ești sub apă și ai nevoie de oxigen. Dacă nu găsești o metodă prin care să faci rost de suficient oxigen, nu o să poți înota mai departe.

Există momentul perfect în care să te apuci de afaceri?

Da, ieri. Dacă nu, cel mai bine, începi astăzi. Nu o să te simți niciodată pregatit.

Chiar și după ce începi, te intrebi dacă ai luat decizia bună.

Există presiune, familia te descurajează, nu ai timp, etc.

Apar tot felul de piedici.

Important este să vezi daca e ceea ce îți dorești cu adevărat și dacă ești dispus să depui efortul necesar.

Dacă da, începe cât mai repede.

Există pericolul să eșuezi, dar…cu cât amâni mai mult, cu atât frica că o să eșuezi devine mai mare și cu timpul ai din ce în ce mai multe responsabilități: job, familie, copii, probleme și lucrurile devin din ce în ce mai grele.

Deci…începe acum! 🙂

Cum arată afacerea perfectă în percepția ta?

Depinde cum definim “perfecțiunea”
Câteva criterii pentru afacerea “perfectă” sunt:

  • E o afacere care are o misiune puternică în spate.
  • Este ușor scalabilă, are profitabilitate bună
  • Poate fi structurată ușor și pusa pe pilot automat.

Vârsta este un avantaj sau mai degrabă un dezavantaj?

Ambele.

Contează foarte mult cum percepi tu lucrurile.

Clienții tăi “te miros” imediat și dacă tu nu ai destulă încredere în tine “pentru că ești tânăr”, vârsta poate să devină imediat un dezavantaj.

Eu, am plecat de la punctul în care simțeam că trebuie să am cele mai mici prețuri “pentru că sunt tânăr” (pe vreamea când făceam fotografie), pana în punctul în care mi-am transformat vârsta într-un avantaj și pot să le transmit clienților cu ușurință ca, faptul că sunt tânăr, înseamnă că văd lucrurile dintr-o persectivă nouă, pe care nu au luat-o în calcul până acum.

Deci…faptul că ești tânăr, este un dezavantaj doar dacă tu crezi că este.

În rest, este un avantaj din multe puncte de vedere.

Nu ține atât de mult de vârstă, cât ține de skilluri, experiența și valoarea pe care o ai.

Preferi business-urile în zona de servicii sau de vânzări și de ce?

Dacă ești la început și nu ai o mulțime de resurse financiare, clar servicii. Dar, nu te vinde ieftin.

Îmi place la business-urile bazate pe servicii, că, în cele mai multe cazuri, pot fi începute destul de ușor, fără investiții mari și fără să trebuiască să ai un sediu fancy.

Pe lângă asta, ești implicat direct în proces, ai mai mult contact cu publicul țintă și îți e mai ușor să te adaptezi și diferențiezi.

Ambele modele de business au avantaje și dezavantaje, dar partea de servicii este ideală, în special pentru tinerii care sunt la început și nu au la dispoziție super multe resurse.

De ce crezi că mai există încă în anul 2020 afaceri care nu au o prezență notabilă în online?

Pentru că “merge și așa”.

Dar…problema este că nu o să mai prea meargă și asta s-a vazut în special în timpul pandemiei, când multe firme și-au dat brusc seama cât de importantă este prezența lor online.

Anul trecut am făcut un studiu de caz în care am luat interviuri la peste 35 de antreprenori din diferite nișe.

Surpriză!

Deși mulți dintre ei nu aveau o prezență solidă în online, peste 90% au spus că dacă ar putea să vadă o legătură directă între prezența online și creșterea afacerii lor, ar investi în asta.

Așa am înțeles că foarte mulți dintre ei nu înțeleg cum funcționează online-ul și cum îi poate ajuta, mai concret. Așa ajung să nu considere acest aspect ca fiind o prioritate pentru ei.

Și asta nu ține doar de partea de online.

În general, există foarte mulți antreprenori care văd investițiile în marketing ca un cost inutil.

De ce?

Până acum câțiva ani era extrem de greu să măsori rezultatele campaniilor de promovare.

Nu știai dacă au funcționat, nu știai cât de bine și nu știai ce anume i-a făcut pe oameni să cumpere.

Acum, când vine vorba de online, se poate măsura reacția omului la aproape fiecare pas din procesul de promovare.

Poți vedea foarte repede ce merge, cum poate fi îmbunătățit și poti face și o “prognoză” a rezultatelor,în funcție de rezultatele actuale.

Mulți oameni nu știu asta și nici nu se interesează până când nu devine o urgență ( așa cum a fost în timpul pandemiei).

Spune-mi 3 obiceiuri pe care le-ai implementat în viața ta de zi cu zi pentru a ajunge mai aproape de succes.

Educație

Investesc foarte mult în mine și în cunoștințele mele, de la cărți și cursuri până la mentori/traineri cu care lucrez 1 la 1. Asta mă ajută să evoluez enorm.

Sport

Deși în ultimul an jumate nu am mai fost la potențialul meu fizic maxim, sportul e unul dintre elementele cheie care mă ajută să progresez. Am început să îmi dau seama de importanța sportului, atunci când am început să am probleme cu spatele ( pe la 13-14 ani), de atunci fac sport constant și pot să spun că asta mi-a schimbat viața.

Obiective

Mereu îmi stabilesc, analizez și reanalizez obiectivele. Asta mă ajută să văd unde sunt, încotro mă îndrept și cât de mult se aliniază asta cu viziunea mea despre viață și misiunea mea.

Poți face business din pasiunea ta indiferent care este aceasta?

Da, dar cu niște condiții. Trebuie să îți transformi pasiunea în ceva valoros pentru alții.

Nu pasiunea în sine îți aduce bani.

Banii vin de la alte persoane.

Dacă vrei să faci un business din pasiunea ta, trebuie să o transformi în ceva ce are valoare și cerere pe piață astfel încât oamenii să fie dispuși să plătească pentru ceea ce ai de oferit.

Dacă reușești să faci asta, da, poți face business din orice pasiune.

Cât de important este să ai unul sau mai mulți mentori?

E mult mai ușor să înveți din greșelile altora decât să dai singur cu capul de toți pereții.

În principiu sunt o persoană autodidactă și învăț destul de repede pe cont propriu, dar acum câțiva ani am încercat să fac un magazin online de la zero pe piața din America.

Totul a mers bine, până în punctul în care mi-am dat seama că nu pot să vând online profitabil.

Am dat fail și a fost dureros.

Deși învățasem tot ce am avut nevoie tehnic și teoretic știam cam tot ce aveam nevoie, lipsa de experiență s-a simțit.

Acum câțiva ani mă feream să investesc în coaching și mentorat pentru că aveam impresia că așa economisesc bani, dar mi-am dat seama că neinvestind la momentul potrivit m-a costat mult mai mult.

De atunci, când simt că ceva mă depășește, apelez la oameni mai buni ca mine pe aria respectivă, las pe cât posibil ego-ul la o parte și ascult ce îmi spun ei.

Este foarte important să ai câte un mentor pe fiecare latură a vieții.
Să ai un mentor poate fi o soluție bună și un pas în față către obiectivele tale, dar ideea de a avea un mentor nu trebuie să fie un obiectiv în sine.

Știu că ești foarte activ în social media. Cât de important este construirea unui brand personal pentru un antreprenor?

Brand-ul personal ți-l faci fie că vrei sau nu.

El reprezintă felul în care te percepe, de fapt, lumea.

Poți să îl faci conștient și să fie în beneficiul tău sau nu.

Cred că e super important să lucrezi la brandul personal. Asta îți poate aduce mai multe oportuntăți și opțiuni, te poate auta să crești, îți deschide portițe și îți permite să îți crești veniturile.

Dar…dacă ești la început trebuie să ai grijă.

Este o lamă cu 2 tăișuri

Sunt atât de mulți oameni care amână să își deschidă o afacere. Fie că vorbim de o afacere pe bune sau de freelancing pentru că au impresia că trebuie să fie super cunoscuți înainte.

Nu aștepta să ai un brand mare înainte să vinzi. Aia e masturbare mentală si procrastinare.

Vinde, fă bani și între timp construiește-ți un brand care te ajută să te diferențiezi și să crești și mai mult.

Ce sfat ai pentru tinerii care doresc să înceapă o afacere și să devină independenți

Începe acum!

Nu o să te simți niciodată 100% pregătit, lumea se schimbă prea repede.

Uneori nici după ce începi nu te simți pregătit, dar… totuși poți să ai rezultate și soluții se găsesc pe parcurs.

Există o poveste care spune că, atunci când îți deschizi o afacere este ca și cum ai sării de pe un zgârie nori și ai încerca să îți construiești un avion până când ai ajunge la sol.

Știu că sună infricoșător, dar începe acum. Nu mai amâna.

Atunci cand amâni un lucru pentru încă o zi, AI GRIJĂ! Există riscul să îl amâni pentru totdeauna.


Acesta a fost interviul, dar înainte să pleci de pe site află că l-am rugat pe Ionuț să-mi recomande o listă de 3 cărți pe care merită să le citești.

  • Atomic Habits – James Clear
  • The slight edge – Jeff Olson
  • How to pitch anything – Oren Klaff

Carp Ionuț-Ciprian:

Facebook
Instagram
Youtube
Website
Mail: ionutcipriancarp@gmail.com

Acesta este primul interviu din această serie, dar urmează în perioada următoare să stau de vorbă cu mai mulți antreprenori care o să împărtășească cu noi experiența pe care au acumulat-o în timp.

Have a nice day! 🙂

Written by Casian Soneriu
Saut, Casian Șoneriu sunt și îți mulțumesc că ai intrat pe blogul meu. Sunt blogger de 6 ani, ca să vezi ce trece timpul. În plus, cochetez cu antreprenoriatul, sunt jurnalist și marketer și mă mândresc cu faptul că fac ceea ce mă pasionează. Lucru pe care te îndemn să-l faci și tu pentru o viață mai fericită! Și nu uita, poți obține succesul (indiferent ce înseamnă succes pentru tine) prin multă muncă și dedicare.

Leave a Comment




Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.